ADIYAMAN AİLE HEKİMLERİ DERNEĞİ
TÜZÜĞÜ
Madde 1:
Derneğin Adı ve Merkezi:
Derneğin Adı: Adıyaman Aile Hekimleri Derneği (ADAHED)'dir.
Derneğin Merkezi: Adıyaman’dır. Gerek görüldüğünde Yönetim Kurulu
Kararı ile Adıyaman il sınırları içerisinde temsilcilik veya şube
açılabilecektir
Madde 2:
Derneğin Amacı ve Bu Amacı Gerçekleştirmek İçin Dernekçe
Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri ile Faaliyet Alanı
Dernek, Adıyaman il sınırları içerisinde tüm aile hekimlerini
kapsamak üzere:
1-Sağlık Hizmeti alanında mesleğin yeri, önemi ve rolünü belirli
hale getirmek,
2-Aile Hekimleri arasında dayanışmayı sağlamak ve geliştirmek;
ekonomik sosyal ve mesleki sorunlarının çözümüne yönelik çalışmalar
yapmak,
3-Sağlık hizmetleri alanında, ülke gerçeklerini de göz önünde
tutarak, sorunların çözümüne hizmet etmek, mesleki icralarına
yansıyan sağlık sorunlarını gündeme getirmek ve çözüm yollarını
araştırmak,
4-Üyelerinin kültürel, sanatsal ve bilimsel alanlarda daha katılımcı
ve paylaşımcı olmalarını sağlamak ve bu alanlarda yapılacak
çalışmalara destek sağlamak,
5-Aile hekimliği uygulama standartlarını belirlemek, mesleki eğitim
programları geliştirmek, uygulanmasını izlemek ve değerlendirmek,
6- Mesleki kariyer ve onuru korumak, aile hekimleri arasındaki veya
aile hekimi - hasta arasındaki ilişkiler ve hasta ve hekim hakları
ile ilgili etik ilkeleri belirlemek, kuralların uygulanmasını
izlemek, kurallara uyulmadığı durumlarda gerekli girişimlerde
bulunmak,
7-Gelişen sağlık teknolojisinin getirmekte olduğu yeniliklerin
üyelere tanıtılmasını sağlamak, mezuniyet sonrası sürekli eğitim
programları düzenlemek, standartlarını belirlemek, uygulanmasını
izlemek ve değerlendirmek,
8-Aile hekimliği uygulamalarıyla ilişkili yasa, tüzük, yönetmelik
vb. düzenleyici işlemlerin hazırlanmasında yardımcı olmak, mevzuatın
aksayan yönlerini yasal yollardan dile getirmek,
9- Aile hekimliği konusunda toplumu bilgilendirmek, toplum eğitimine
yönelik çalışmalarda bulunmak,
10- Üyelerinin özlük haklarıyla ilgili alanlarda yaşadıkları
sorunların çözümüne yönelik çalışmalar yapmak,
11- Meslek ve üyelerini ilgilendiren alanlarda faaliyetlerde
bulunmak amacıyla kurulmuştur.
ADAHED amaçlarını gerçekleştirmek için aşağıdaki faaliyetlerde
bulunur.
1-Aile hekimliği ile ilgili konularda araştırma, inceleme yapar.
Diğer yasal kuruluşlarca bu yönde yapılan çalışmaları destekler.
2-Aile hekimlerini gerektiğinde kurum, kuruluş, kongre ve
toplantılarda temsil eder.
3-Aile hekimliği alanında mezuniyet öncesi ve sonrası sürekli
eğitimin standartlarının oluşturulması, izlenmesi ve
değerlendirilmesi için gerekli düzenlemeleri yapar, bu amaçları
gerçekleştirecek kurul ve komisyonları oluşturur.
4-Amaçları ve mevcut koşuları ile sınırlı olarak üyelerine ödül
verir, burs ve yardımlar sağlar,
5-Sağlık alanında yurt içi ve yurt dışı gelişmeleri izler,
sonuçlarından yararlanır ve bilgi kaynakları oluşturur.
6-Sağlık açısından daha bilinçli bir toplum oluşturulması için
çalışır.
7-Derneğin amaçlarını gerçekleştirmek ve mali sorunlarını çözebilmek
amacıyla kongreler, seminerler, paneller, geziler, konserler,
eğlence, temsil, spor müsabakaları vb. toplantılar düzenler;
sergiler açar, piyango tertipler, bağış ve yardımları kabul eder.
8-Aile Hekimlerinin eğitimiyle ilgili konularda kanun, tüzük,
yönetmelik vb. düzenleyici işlemleri çıkartan kuruluşlara örnek
tasarılar, düzenleme metinleri vb. çalışmaları sunarak yardım ve
işbirliği yapar; danışmanlık hizmeti verir.
9-Mesleki alanlarda insan gücü planlaması ve politikaları oluşturur.
10-Derneğin faaliyetlerinin etkinleştirilmesi ve geliştirilmesi için
araştırmalar yapar. Derneğin amacında belirtilen konularda
çalışmalar yapmak üzere çalışma ve danışma kurulları oluşturur.
11-Amacın gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü bilgi,
belge, doküman ve yayınları temin eder, dokümantasyon merkezi
oluşturur, çalışmalarını duyurmak için amaçları doğrultusunda
konferans, kongre, sempozyum düzenler ve gazete, dergi, kitap gibi
yayınları dağıtır, çalışma ve bilgilendirme bültenleri çıkarır.
12-Amacın gerçekleştirilmesi için sağlıklı bir çalışma ortamını
sağlar; her türlü teknik araç ve gereci, demirbaş ve kırtasiye
malzemelerini temin eder.
13-Gerekli izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde
bulunabilir. Yurt içinden ve yurt dışından ayni ve nakdi bağış kabul
edebilir. Derneğe gelir temin etmek amacıyla Yardım Toplama Kanunu
hükümlerine göre faaliyetlerde bulunur.
14-Tüzük amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu
gelirleri temin etmek amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler
kurar ve işletir.
15-Üyelerinin boş zamanlarını en iyi bir şekilde
değerlendirebilmeleri, bilgi alışverişlerinde bulunabilmeleri,
dinlenmeleri ve eğlenmeleri, dernek faaliyetlerinin daha sağlıklı,
temiz, nezih ve huzurlu bir ortamda gerçekleştirilmesi amacıyla
lokal açar sosyal ve kültürel etkinlikler için çok amaçlı salon,
kütüphane., okuma odaları ve salonları açar, sosyal tesisler kurar
ve bunları tefriş ederek,bu tesislerin her türlü ihtiyaçlarını
karşılayarak çalıştırabilir veya kiraya verebilir.
16-Dernek faaliyetleri için ihtiyaç duyulan taşınır, taşınmaz mal
satın alır, satar, kiralar, kiraya verir ve taşınmazlar üzerinde
ayni hak tesis eder,
17-Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda,
federasyon kurabilir veya kurulu bir federasyona veya konfederasyona
katılabilir. Gerekli izin alınarak demeklerin izinle kurabileceği
tesisleri kurmak, dernek faaliyetlerinin daha etkin ve verimli
yürütülebilmesi için gerektiğinde gönüllü veya ücretli personel
istihdam eder.
18-Ulusal ve uluslararası faaliyette bulunur, yurt içindeki ve yurt
dışındaki dernek veya kuruluşlara üye olarak bu kuruluşlarla proje
bazın da ortak çalışmalar yapar veya yardımlaşır. Yurt içinden ve
yurt dışından gerçek ve tüzel kişilerden yasalar çerçevesinde aynı
ve nakdi bağış ve yardımları alabilir.
19-Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde, 5072
sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile
İlişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere, kamu kurum ve
kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler
yürütür.
20-Dernek üyelerinin yiyecek, giyecek gibi zaruri ihtiyaç
maddelerini ve diğer mal ve hizmetlerle kısa vadeli kredi
ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sandık kurabilir.
21-Gerekli görülen yerlerde(Adıyaman il sınırları içinde) dernek
faaliyetlerini yürütmek amacıyla temsilcilik açabilir.
22-Derneğin amacı ile ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan
alanlarda, diğer derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil
toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek için
plâtformlar oluşturur.
23-Dernek kendisinden istenen görevleri amaçlarına ve mevzuata
aykırı düşmedikçe koşulları ölçüsünde yerine getirir.
24-Mesleki alanlarda diğer kuruluşlara bilgi ve uzmanlık desteği
sağlar.
25-Üyelerinin meslek etiğine ve deontolojiye uygun davranışlarda
bulunmasını sağlamak amacıyla denetim de bulunur.
26-Üyeleri adına kooperatif, banka, otel, vb kuruluşlarla anlaşma
yapar. Bu amaçla üyelerine dernek kimlik kartı oluşturur.
Madde 3:
Üye olma ve üyelik şartları:
Dernek, dernekler yasası ve diğer yasalarda öngörülen üyelikle
ilgili şartları taşıyan ve mesleğini icra ederken mesleki kusuru
yüzünden meslekten men ya da ihraç edilmemiş üyelerden oluşur.
ADAHED’ de iki çeşit üyelik bulunmaktadır.
A. Asil Üyeler:
Fiilen birinci basamakta sözleşmeli aile hekimliği yapan
hekimler.
Dernek başkanlığına yazılı olarak yapılacak üyelik başvurusu, dernek
yönetim kurulunca en çok otuz gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin
reddi şeklinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla başvuru sahibine
bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak deftere
kaydedilir.
Derneğin asıl üyeleri, derneğin kurucuları ile müracaatları üzerine
yönetim kurulunca üyeliğe kabul edilen kişilerdir.
B. Fahri Üyeler:
Aile Hekimliği mesleğinin gelişmesi için maddi ve manevi katkıda
bulunan kişiler, çalışmalarıyla Aile Hekimliği alanında yüksek
başarı sağlamış kişiler, Aile Hekimliğinin gelişmesine katkıda
bulunmuş kişiler ve uzun yıllar hekimlik mesleğine hizmet etmiş
üyeler ve dernek çalışmalarına istekli kişiler yönetim kuruluna
şahsen başvurarak, yönetim kurulunun teklifi ve genel kurulun kararı
ile seçilirler. Aidat ödemek zorunda değillerdir. Türk vatandaşı
olmayan üyelerden ikamet şartı aranmaz.
Fahri üyeler dernek organlarına seçilemezler ve oy kullanma hakları
yoktur.
Madde 4:
Üyenin hak ve ödevleri
1-Üyelik hakları: Her üye derneğin genel kurul toplantılarına
katılmak, oy kullanmak, dernek organlarını seçmek, seçilmek, dernek
hizmetlerinden eşit şekilde yararlanmak ve yararlanılmasını istemek
haklarına sahiptir. Her tür görüşme ve faaliyet dernek üyelerine
açık olarak yapılır. Üyeler dernek yönetim kurulu ve diğer
birimlerden faaliyetler konusunda bilgi istemek, dernek amaçlarına
aykırı tutumları eleştirmek haklarına sahiptirler.
2-Üyenin yükümlülükleri: Üyeler aidatlarını düzenli olarak ödemek
zorundadır.
3-Dernek kurullarının çalışmalarını ve toplantılarının genel
düzenini kendi kusuru ile ihlal eden üye veya üyeler toplantı
başkanı veya kurul çoğunluğunun kararı ile kuruldan veya görüşme
ortamından uzaklaştırılabilir. Uzaklaştırılan üye veya üyeler
yönetim kurulunun oy çokluğu ile alacağı karar doğrultusunda
disiplin kuruluna sevk edilebilir.
4-Dernek üyelerinin tek tek veya toplu olarak dernek amaçları
dışında faaliyette bulunmaları, derneği bu amaçlar dışında
kullanmaya çalışmaları, dernek birimlerinde dernek amaçları dışında
başka temeller üzerinde faaliyet göstermeye çalışmaları dernek
üyeliğinin sona erdirilme sebebidir.
5-Ayrıca dernek amaçları dışına çıkılarak yapılan bu tür söz ve
eylemlerin her türlü hukuki ve cezai sonuçlarından şahsi olarak
sorumludurlar. Madde 5:
Üyeliğin sona ermesi
1-Üyeler diledikleri zaman Dernek'ten ayrılabilirler. Bu arzularını
bir yazı ile Yönetim Kuruluna bildirmeleri ve birikmiş borçları
ödemeleri zorunludur.
2-Birinci Basamakta Sözleşmeli Aile Hekimi olarak çalışırken kendi
isteği ile bu görevden istifa eden üyenin üyelik sıfatı görevden
ilişiğinin kesildiği tarihte sona erer.
3-Birinci Basamakta Sözleşmeli Aile Hekimi olarak çalışırken kendi
isteği dışında sözleşmesi fesh olan üye, derneğe bu durumu 30(otuz)
gün içerisinde bildirmek zorundadır.Üye,görevine tekrar dönmek üzere
idari veya ilgili mahkemelere müracaat ettiğine dair belgeleri
30(otuz) gün içerisinde dernek yönetimine bildirdiği
taktirde,mahkemenin kararı sonuçlanana kadar üyeliği devam eder.Bu
belgeleri 30(otuz)gün içerisinde yönetime bildirmeyen üyenin
üyeliği, 30(otuz) günün sonunda kendiliğinden sona ermiş kabul
edilir.Mahkeme kararı ile göreve dönmesine hükmedilen üyenin üyelik
sıfatı eskisi gibi devam eder.Mahkeme kararı ile aile hekimliği ile
ilişiği kesilen üyenin üyeliği, görevden ilişiğinin kesildiği
tarihte sona erer.
4-Dernek üyeliği şartlarının kaybedilmesi veya üye olma şartlarından
birinin eksik olduğunun sonradan anlaşılması halinde üyenin üyeliği
dernek yönetim kurulunca sonlandırılır.
5-Bilimsel - mesleki kurallara ve yöntemlere aykırı davrandığı,
meslek onurunu zedelediği, dernek bünyesinde derneğin amaçlarını
engelleyici faaliyetlerde bulunduğu, derneğin maddi zarara
uğramasına yol açtığı, üyelik yükümlülüklerini yerine getirmediği
saptanan üyeler dernek yönetim kurulunca disiplin kuruluna sevk
edilir ve disiplin kurulunun vereceği karar ile üyelikten
çıkarılabilir.
6-Üyenin ölümü halinde dernek üyeliği sıfatı sona erer.
7-Üyenin, Derneği şahsi çıkar veya maddi yarar sağlama amacıyla
kullandığı, Yönetim Kurulunun görevlendirmesi ile Disiplin Kurulunun
yapacağı araştırma sonucu vereceği raporlar sonucunda belgelenirse
Yönetim Kurulu tarafından üyeliği sonlandırılır.
8-Doğum, askerlik ve sağlık mazeretleri nedeni ile aile hekimliği
sözleşmesi sona eren üyelerin üyelikleri, sözleşmesinin sona erdiği
tarihten itibaren en fazla 18 (on sekiz) ay süreyle devam eder. Bu
sürenin sonunda, 1. basamakta aile hekimliği yapmak için sözleşme
imzalamamış olan üyelerin üyeliği kendiliğinden sona ermiş kabul
edilir.
9-Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir
ve dernek malvarlığında hak iddia edemez.
Madde 6:
Derneğin organları
1-Genel Kurul,
2-Yönetim Kurulu,
3-Denetleme Kurulu,
4-Disiplin Kurulu,
Madde 7:
Genel kurul ve genel kurulun oluşumu
Dernek Genel Kurulu derneğin en yetkili organıdır. Dernek Genel
Kurulu tüm kayıtlı asli üyelerce oluşturulur.
Madde 8:
Toplantı zamanı, yeri ve şekli
Dernek genel kurulu biri olağan diğeri olağanüstü olmak üzere 2
türlü toplanır. Olağan toplantılar 3 yılda bir, Mayıs ayı
içerisinde, dernek merkezinin bulunduğu yerde olmak üzere dernek
yönetim kurulunca tespit edilecek bir tarihte yapılır. Dernek
yönetim ve denetleme kurullarının üçte iki çoğunlukla aldığı karar
veya dernek üyelerinden beşte birinin yazılı olarak başvurması
üzerine dernek genel kurulu, yönetim kurulunca toplantıya çağrılır.
Dernek yönetim kurulu zamanında bu çağrıyı yapmazsa dernek denetleme
kurulu veya toplantıyı isteyen üyelerden birisi sulh hukuk
hâkimliğine müracaat ederek genel kurulun toplantıya çağrılması için
3 üyenin görevlendirilmesini sağlar.
Madde 9:
Toplantıya çağrı şekli ve yöntemi
Yönetim kurulu, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı
bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel kurula katılma hakkı
bulunan üyeler, en az on beş gün önceden, günü, saati, yeri ve
gündemi bir gazetede ilan edilmek veya yazılı (posta ile, yazılı
tebligat ile, imza alınmak suretiyle vb.) ya da elektronik posta ile
bildirilmek suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk
sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının
hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile
ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla
olamaz.
Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle
geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek
suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak
üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden
itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci
toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden
çağrılır. Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
Madde 10:
Toplantı usulü
Genel kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük
değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise üçte ikisinin
katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının
ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu
toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam
sayısının iki katından az olamaz.
Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde
hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi
makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri veya
yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol
edilir. Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen listedeki adları
karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.
Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir
ve toplantı, yönetim kurulu başkanı veya görevlendireceği yönetim
kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı
sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir.
Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri
kadar başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur.
Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan
üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazırlanan
listelerdeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.
Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına
aittir.
Genel kurulda, yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak
toplantıda hazır bulunan üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi
yazılı olarak istenen konuların gündeme alınması zorunludur.
Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen
kullanmak zorundadır. Onursal üyeler genel kurul toplantılarına
katılabilir ancak oy kullanamazlar. Tüzel kişinin üye olması
halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille
görevlendireceği kişi oy kullanır
Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır
ve divan başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte imzalanır.
Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu başkanına
teslim edilir. Yönetim kurulu başkanı bu belgelerin korunmasından
sorumludur.
Madde 11:
Genel Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma Usul ve Şekilleri
Genel kurulda, aksine karar alınmamışsa, yönetim ve denetim kurulu
üyelerin seçimleri gizli oylama ile diğer konulardaki kararlar ise
açık olarak oylanır. Gizli oylar, toplantı başkanı tarafından
mühürlenmiş kâğıtların veya oy pusulalarının üyeler tarafından
gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılması ile toplanan ve
oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak belirlenen
oylardır.
Açık oylamada, genel kurul başkanının belirteceği yöntem uygulanır.
Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla
alınır. Şu kadar ki, tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları,
ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.
Toplantısız veya Çağrısız Alınan Kararlar
Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan
kararlar ile dernek üyelerinin tamamının bu tüzükte yazılı çağrı
usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir. Bu
şekilde karar alınması olağan toplantı yerine geçmez.
Madde 12:
Dernek Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri
Aşağıda yazılı hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır.
1-Dernek organlarının seçilmesi,
2-Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,
3-Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim
kurulunun ibrası,
4-Yönetim kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya
değiştirilerek kabul edilmesi,
5-Dernek için gerekli olan taşınır ve taşınmaz mal satın alınması
veya satılması, bina veya tesis inşa ettirilmesi, dernek lehine
rehin, ipotek veya ayni haklar tesis ettirilmesi hususunda yönetim
kuruluna yetki verilmesi,
6-Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak
hazırlanacak yöneltmelikleri inceleyip aynen veya değiştirilerek
onaylanması,
7-Derneğin vakıf kurması,
8-Derneğin fesih edilmesi,
9-Yönetim kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması,
10-Mevzuatta genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin
yerine getirilmesi,
Genel kurul, derneğin diğer organlarını denetler ve onları haklı
sebeplerle her zaman görevden alabilir.
Genel Kurul, derneğin en yetkili organı olarak derneğin diğer bir
organına verilmemiş olan işleri görür ve yetkileri kullanır.
Madde 13:
Yönetim Kurulunun Oluşumu
Yönetim kurulu, (7)Yedi asıl ve (7)Yedi yedek üye olarak genel
kurulca seçilir.
Yönetim kurulu, seçimden sonraki ilk toplantısında bir kararla görev
bölüşümü yaparak başkan, başkan yardımcısı, sekreter, sayman ve
üye’yi belirler.
Yönetim kurulu, tüm üyelerin haber edilmesi şartıyla her zaman
toplantıya çağrılabilir. Üye tamsayısının yarısından bir fazlasının
hazır bulunması ile toplanır. Kararlar, toplantıya katılan üye tam
sayısının salt çoğunluğu ile alınır.
Yönetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı
boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına
göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Madde 14:
Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Yönetim kurulu aşağıdaki hususları yerine getirir.
1-Derneği temsil etmek veya bu hususta kendi üyelerinden bir veya
birkaçına yetki vermek,
2-Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek
döneme ait bütçeyi hazırlayarak genel kurula sunmak,
3-Derneğin çalışmaları ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak genel
kurul onayına sunmak,
4-Genel kurulun verdiği yetki ile taşınır ve taşınmaz mal satın
almak veya satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, dernek lehine
rehin ipotek veya ayni haklar tesis ettirmek,
5-Derneğin ihtiyacı olan hizmet alımı yapmak, kiralamak; taşınır ve
taşınmaz mallar için kira sözleşmesi yapmak; gerekirse bu
hizmetlerden üyelerini faydalandırmak; ayrıca derneğin ve dernek
üyelerinin paramedikal ve/veya medikal, demirbaş, kırtasiye, büro ve
/ veya sarf maksatlı ortak ihtiyaçlarını doğrudan temin veya ihale
yoluyla alımını yapmak,
6-Her faaliyet yılı sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya
bilanço ve gelir tablosu ile yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan
raporunu düzenlemek, toplandığında genel kurula sunmak,
7- Bütçenin uygulanmasını sağlamak,
8- Dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek ücret,
her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile gündelik ve yolluk
miktarlarını tespit etmek,
9- Derneğin federasyona katılması ve ayrılmasını kararlaştırmak,
10-Derneğin amacına uygun olarak, ulusal ve uluslar arası
faaliyetlerde bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye
olarak katılması veya ayrılması; ortak faaliyetlerde bulunması
ve/veya ortak projeler yürütmesi konularını kararlaştırmak,
11-Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarılma hususlarında karar
vermek.
12-Gerekli görülen yerlerde temsilcilik veya şube açılmasını
sağlamak
13-Genel kurulda alınan kararları uygulamak,
14-Derneğin amacını gerçekleştirmek için her çeşit kararı almak ve
uygulamak,
15-Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri
kullanmak, Madde
15:
Yönetim Kurulu Toplantı şekilleri
Yönetim kurulu en az 30 günde bir toplanır. Toplantıya çağrı başkan
tarafından, olmadığı zamanlarda yardımcısı tarafından yapılır.
Gündemi hazırlamak genel sekreterin görevidir. Yönetim kurulu iki
üyesinin isteği ve çoğunluk onayı ile gündemde değişiklik
yapılabilir.
İzinsiz ve mazeretsiz olarak üst üste üç ve yılda toplam 6 defa
toplantıya katılmayan üyenin merkez yönetim kurulu üyeliği sıfatı
düşer. Madde 16:
Yönetim Kurulunun Yedek Üyelerle Tamamlanamaması
Yönetim Kurulu üye sayısında boşalmalar sebebiyle yedek üyelerin
getirilmesi ile tamamlanır. Bu durumda yönetim kurulu kendi
aralarında tekrar görev dağılımı yapar. Bu yönetim kurulu
değişikliği Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen form tanzim edilerek
idareye bir ay içinde bildirilir. Ancak yedek üyelerin
getirilmesinden sonrada üye tam sayısının yarısından aşağı düşerse
mevcut Yönetim Kurulu Üyeleri veya Denetleme Kurulu üyeleri
tarafından genel kurulu bir ay içinde toplantıya çağrılır. Çağrının
yapılmaması halinde dernek üyelerinden biri Sulh Hukuk Hakimliğine
başvurabilir. Sulh Hukuk Hâkimliğince dernek üyelerinden üç kişiye
yetki vererek, bu yetki ile genel kurulu toplantıya çağrılır.
Madde 17:
Dış İlişkiler
Derneğin dış ilişkilerini sağlamada ve derneği temsilde dernek
yönetim kurulu yetkilidir. Yönetim Kurulu gereken hallerde belli
konularda çalışmak üzere belli sayıda üyeyi görevlendirebilir, belli
konularda komisyonlar oluşturabilir, bu komisyonlara yetki
verebilir.
Yukarıda belirtilen istisna dışında ve özellikle yönetim kurulu
bilgisi olmadan üyeler dernek adına dış ilişkilere giremez, derneği
temsil edemez. Aksine hareket eden üyeler yönetim kurulu kararı ile
disiplin kuruluna sevk edilir.
Madde 18:
Başkan
Derneğin tüzel kişiliğini yurtiçi ve yurtdışında temsil eder,
yönetim kurulu toplantılarına başkanlık yapar, alınan kararları
uygular ve uygulatır, tüm yazışmaları sekreterle birlikte imzalar.
Başkan dernek çalışmalarının yürütülmesinden sorumludur ve bu amaçla
yönetim kurulu üyelerini ve dernek üyelerini değişik görevler için
görevlendirebilir. Başkan, tüzel kişilik temsilciliği ve tüm
çalışmalardaki yetkilerden bir kısmını Yönetim Kurulu üyelerinden
birine devredebilir.
Madde 19:
Başkan Yardımcısı
Yönetim kurulu tarafından seçilir. Başkanın bulunmadığı veya
görevlendirdiği hallerde yönetim kurulu kararlarının uygulanmasında
ve toplantılarda başkanın görevlerini üstlenir. Başkan ile birlikte
sorumluluğu üstlenir.
Madde 20:
Sekreter
Yönetim kurulu tarafından seçilir. Sekreter, merkezde bulunan bütün
çalışma gruplarının üstüdür. Tüzük, genel kurul veya yönetim kurulu
kararlarına göre yazışmaları düzenli olarak yürütür. Dernek büroları
arasında uyumlu çalışmayı sağlar. Kendisine yönetim kurulu
tarafından verilen diğer görevleri yerine getirir. Karar defterinin
yazılması ve saklanmasından sorumludur.
Madde 21:
Sayman
Yönetim kurulunca seçilir. Derneğin mali işlerinde birinci derecede
sorumludur. Dernek adına yapılacak tüm giderlerin tüzüğe, genel
kurul ve yönetim kurulu kararlarına, bütçe ve kadro cetvellerine
uygun olarak yapılmasını sağlar.
Derneğin gelirlerinin ve üye ödentilerinin zamanında ve tam olarak
toplanmasını sağlar. Vadesi gelmiş alacakların tahsili için gerekli
işlemleri yürütür. Zorunlu defterlerin günü gününe tutulmasını
sağlar. Dernek kasasında yönetim kurulunun belirleyeceği miktar
kadar para bulundurulabilir. Dernek harcamalarını başkan veya
görevlendireceği bir yönetim kurulu üyesi ile birlikte yapar.
Madde 22:
Denetleme Kurulu
Denetleme Kurulu, genel kurul tarafından gizli oyla seçilir. 3 asil
ve 3 yedek üyeden oluşur. Seçilen kurul en geç 20 gün içerisinde
toplanarak asil üyeler arasından bir başkan seçer ve başkanın
çağrısı ile en az 6 ayda bir toplanır. Yönetim kurulu isteği üzerine
veya kendiliğinden denetim görevini yerine getirir.
Denetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı
boşalma olduğu taktirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına
göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Denetleme Kurulunun Görev ve Yetkileri
1-Derneğin bütçe çalışmalarının, tüzük, genel kurul ve yönetim
kurulu kararlarına uygun olup olmadığını inceler, gerekli uyarıları
yapar.
2-Genel kuruluna sunulan faaliyet raporları ile kesin hesabın
uygunluk denetimini yapar. Durumu bir raporla Genel Kurula sunar.
3-Hazırlanan bütçede öngörülen harcamaların düzenli ve amaca uygun
yapılıp yapılmadığına, bütçede öngörülen harcamalar için yetkili
organların onayının alınıp alınmadığını, harcamaların bütçe
kapsamını aşıp aşmadığına ilişkin denetim yapar. Yasa ve tüzükte
bulunan ve öngörülen belgelerin bulunup bulunmadığını denetler.
Gelir ve gider çizelgeleri ile Bilanço’nun kayıtlara uygun olup
olmadığını inceler.
4-Dernek hesap ve defterlerini inceler, yönetim kurulundan bilgi
ister. Mali konularla ilgili gündem maddelerinin görüşülmesi
sırasında yönetim kurulu toplantısına katılabilir.
5-Genel kurul toplantılarında bulunarak, ilgili konularda sunulan
sorulara yanıt verir.
6-Denetleme kurulu üyeleri görevlerini yerine getirirken
gördükleri, öğrendikleri noksanlık ve yolsuzlukları belgeleyerek
genel kurula sundukları raporda belirtmek zorundadırlar.
7-Denetim görevini bir yılı geçmeyen aralıklarla yapar ve denetleme
raporunu Yönetim Kuruluna ve toplandığında Genel Kurula sunar.
Madde 23:
Disiplin Kurulu
Disiplin Kurulu, hekimlik mesleğinde 10 yılını doldurmuş ve birinci
basamakta sözleşmeli aile hekimliği yapan 3 asil ve 3 yedek üyeden
oluşur. Disiplin kurulu üyeleri dernek yönetim kurulunun önerdiği
adaylar arasından Genel Kurulda gizli oyla seçilir. Asil üyelerden
boşalma olması halinde yedek üyelerden, aldıkları oy sayısına göre
sıralanarak tamamlanır. Asil üyeliğe seçilen üyeler en geç 20 gün
içerisinde toplanarak içlerinden bir kişiyi başkan seçerler.
Disiplin kurulu, başkanının çağrısı ile toplanır. İncelenen konu ile
ilgisi bulunan veya hakkında inceleme yapılan kimse ile akrabalığı
bulunan üyeler kurula katılamazlar bu durumda yedeklerden yeterli
sayıda üye ile sayı üçe tamamlanır. Dernek Başkanı Kurulun çağrısı
ile toplantılara katılabilir, bilgi verebilir fakat oy kullanamaz.
Disiplin Kurulunun Görev ve Yetkileri
1-Dernek Yönetim Kurulu'na karşı sorumludur.
2-Dernek kuruluşunu takiben yönetim kurulunca hazırlanan disiplin iç
yönetmeliği çerçevesinde yönetim kurulunun talebi doğrultusunda
gerekli tahkikat ve araştırmaları yapar.
3-Aile hekimleri arasındaki ve/veya aile hekimi hasta arasındaki
ilişki ve hasta hakları ile ilgili etik kodların belirlenmesi için
çalışmalar yapar, uygulanmasını izler ve uyulmadığı durumlarda
uyarıdan başlayarak üyelikten çıkarmaya kadar cezaların verilmesini
yönetim kuruluna önerir. Bilimsel - mesleki kurallara ve yöntemlere
aykırı davrandığı, meslek onurunu zedelediği, dernek bünyesinde
derneğin amaçlarını engelleyici faaliyetlerde bulunduğunu, derneğin
maddi zarara uğramasına yol açtığı, üyelik yükümlülüklerini yerine
getirmediği kesinleşen üyeleri üyelikten çıkarır.
4-Üyelikten çıkarmak cezası üstünde yaptırım gerektiği durumlarda
TTB ve/veya ilgili kurumlar nezdinde girişimlerde bulunulması için
yönetim kuruluna teklifte bulunur.
Madde 24:
Temsilcilikler ve Şubeler
Dernek gerekli gördüğü ilçelerde temsilcilikler veya şubeler
açabilir. Temsilcilik açılabilmesi için ilçede kayıtlı dernek üye
sayısı en az on olmalıdır. Dernek üye sayısının on’un altında olduğu
ilçeler Dernek Yönetim Kurulunun kararı ile hizmet için yakındaki
bir temsilciliğe bağlanabilir. Temsilcilikler, ilçelerde dernek
faaliyetlerinin yürütülmesinden sorumludur.
Temsilciliğin açılması ile ilgili bilgi ve belgeler o yerin mülki
idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Yönetim Kurulunca gerekli
görülmesi halinde dernek Merkezinde Yönetim Kurulunu
görevlendireceği bir kişi başkanlığında toplanır.
Madde 25:
Derneğin Gelir Kaynakları
Derneğin gelir
kaynakları aşağıda sayılmıştır.
1-Üye Aidatı: Üyelerden giriş ödentisi olarak 25 YTL, aylık 10 YTL,
yıllık 120 YTL aidat alınır. Bu miktarları artırmaya veya eksiltmeye
genel kurul yetkilidir.
2-Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe yaptıkları
bağış ve yardımlar.
3-Dernek tarafından tertiplenen çay ve yemekli toplantı, gezi ve
eğlence, temsil, konser, spor yarışması, konferans ve
faaliyetlerden sağlanan gelirler,
4-Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler,
5-Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak
toplanacak bağış ve yardımlar.
6-Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri
temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen
kazançlar.
7-Diğer gelirler.
Madde 26:
Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri ve Tutulacak Defterler
Defter tutma esasları şu şekilde yapılır.
Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık
brüt gelirin 2007 yılı için 591 Bin YTL ’yi aşması durumunda takip
eden hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter
tutulur.
Bilânço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde
yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip eden yıldan
itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.
Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı
ile bilanço esasına göre defter tutulabilir.
Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme
için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.
Kayıt Usulü
Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen
usul ve esasa uygun olarak tutulur.
Tutulacak Defterler
Dernekte, aşağıda yazılı defterler tutulur.
a)İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar
aşağıdaki gibidir:
1-Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla
bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce
imzalanır.
2-Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri,
derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin
ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere işlenebilir.
3-Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra
numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden
evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen veya
giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.
4-Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve şekli
ile kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini
dolduranların kayıttan düşürülmesi bu deftere işlenir.
5-İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan
giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.
6-Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra
numaraları, bu belgeleri alan ve iade edelerin adı, soyadı ve
imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri tarihler bu deftere
işlenir.
b)Bilânço esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki
gibidir:
1-(a) bendinin 1, 2, 3 ve 6’ncı alt bentlerinde kayıtlı defterler
bilânço esasında defter tutulması durumunda da tutulur.
2-Yevmiye Defteri, Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu defterlerin
tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun
Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe
Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
Defterlerin Tasdiki
Dernekte, tutulması zorunlu olan defterler kullanmaya başlamadan
önce il dernekler müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu
defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve
defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre
tutulan defterler ile form veya sürekli form yapraklı defterlerin,
kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik
ettirilmesi zorunludur.
Gelir Tablosu ve Bilânço Düzenlenmesi
İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yılsonlarında
(31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme
Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilânço esasına göre defter tutulması
durumunda ise, yılsonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca
yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak
bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Madde 27:
Derneğin Gelir ve Gider İşlemleri
Gelir ve gider belgeleri;
Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de örneği bulunan)
“Alındı Belgesi” ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar
aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont
veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek
makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir
Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için
Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da
bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği
bulunan) “Gider Makbuzu” düzenlenir.
Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz
mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği EK-14’te örneği
bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum veya
kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet
teslimleri ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Ayni
Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir
Alındı Belgeleri
Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri”
(Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim
kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır.
Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim
alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında
devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek
kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve
toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler
Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Yetki Belgesi
Dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de
belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir.
Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını
ihtiva eden (Dernekler Yönetmeliği EK- 19’da örneği bulunan) “Yetki
Belgesi “ dernek tarafından üç nüsha olarak düzenlenerek, dernek
yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yetki belgelerinin birer sureti
dernekler birimlerine verilir. Yetki belgesi ile ilgili
değişiklikler yönetim kurulu başkanınca, on beş gün içerisinde
dernekler birimine bildirilir.
Dernek adına gelir tahsil edecek kişiler, ancak adlarına düzenlenen
yetki belgelerinin bir suretinin dernekler birimine verilmesinden
itibaren gelir tahsil etmeye başlayabilirler.
Yetki belgesinin kullanımı, yenilenmesi, iadesi ve sair hususlarda
Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi;
Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı
belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda
belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki
sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.
Madde 28:
Beyanname Verilmesi
Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider
işlemlerinin yılsonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler
Yönetmeliği EK-21’de sunulan) “Dernek Beyannamesi” dernek yönetim
kurulu tarafından doldurarak, her takvim yılının ilk dört ayı içinde
dernek başkanı tarafından mahallin mülki idare amirliğine verilir.
Madde 29:
Bildirim Yükümlülüğü
Mülki amirliğe yapılacak bildirimler;
Genel Kurul Sonuç Bildirimi
Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün
içinde, yönetim ve denetim kurulları ile diğer organlara seçilen
asıl ve yedek üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği EK-3’te sunulan)
“Genel Kurul Sonuç Bildirimi” ve ekleri yönetim kurulu başkanı
tarafından mülki idare amirliğine bildirilir:
Genel kurul sonuç bildirimine;
1-Divan başkanı, başkan yardımcıları ve yazman tarafından imzalanmış
genel kurul toplantı tutanağı örneği,
2-Tüzük değişikliği yapılmışsa, tüzüğün değişen maddelerinin yeni ve
eski şekli ile dernek tüzüğünün son şeklinin her sayfası yönetim
kurulunca imzalanmış örneği eklenir.
Taşınmazların Bildirilmesi
Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün
içinde (Dernekler Yönetmeliği EK-26’da sunulan) “Taşınmaz Mal
Bildirimi”ni doldurmak suretiyle mülki idare amirliğine bildirilir.
Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi
Dernek tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması durumunda
yardım alınmadan önce (Dernekler Yönetmeliği EK-4’te belirtilen)
“Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” iki nüsha olarak doldurup mülki
idare amirliğine bildirimde bulunurlar.
Bildirim formuna, yurt dışından yardım alınması hususunda alınmış
yönetim kurulu kararı örneği, varsa bu konuda düzenlenen protokol,
sözleşme ve benzeri belgeler ile yardımın aktarıldığı hesaba ilişkin
dekont, ekstra ve benzeri belgenin bir örneği de eklenir.
Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan
önce bildirim şartının yerine getirilmesi zorunludur.
Kamu Kurum ve Kuruluşları İle Birlikte Yürütülen Ortak Projelerle
ilgili Bildirim
Derneğin görev alanına ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları
ile yürüttüğü ortak projelerle ilgili olarak yapılan protokol ve
projenin örneği (Dernekler Yönetmeliği EK- 23’de gösterilen) “Proje
Bildirimi”ne eklenerek, protokol tarihini izleyen bir ay içinde
dernek merkezinin bulunduğu yerin valiliğine verilir.
Değişikliklerin Bildirilmesi
Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler
Yönetmeliği EK-24’te belirtilen) “Yerleşim Yeri Değişiklik
Bildirimi”; genel kurul toplantısı dışında dernek organlarında
meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25’te
belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak
suretiyle, değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare
amirliğine bildirilir.
Dernek tüzüğünde yapılan değişiklikler de tüzük değişikliğinin
yapıldığı genel kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde, genel
kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Madde30:
Derneğin İç Denetimi
Dernekte genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından
iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da
denetim yaptırılabilir. Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız
denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim kurulunun
yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi
gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen
hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına
denetim yaptırabilir.
Madde 31:
Derneğin Borçlanma Usulleri
Dernek amacını gerçekleştirmek ve
faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde yönetim
kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve
hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak ta
yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile
karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek
nitelikte yapılamaz.
Madde 32:
Tüzüğün Değiştirilme şekli
Tüzük değişikliği genel kurul kararı ile yapılabilir.
Genel kurulda tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurula
katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun
sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci
toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye
sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından
az olamaz.
Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya
katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür.
Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır.
Madde 33:
Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli
Genel kurul, her zaman derneğin feshine karar verebilir.
Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula
katılma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun
sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci
toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye
sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından
az olamaz.
Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu
toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının
2/3’ü’dür. Genel kurulda fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.
Tasfiye İşlemleri
Genel kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve
haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye
kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul kararının
alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten
itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde dernek
adında “Tasfiye Halinde Adıyaman Aile Hekimleri Derneği” ibaresi
kullanılır.
Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve
haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla
görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını inceler.
İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama
belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti
yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye
işlemeleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve
varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin
alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların
tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal
ve hakları, genel kurulda belirlenen yere devredilir. Genel kurulda,
devredilecek yer belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına
en yakın ve fesih edildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe
devredilir.
Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve
tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir nedene
dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır.
Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin
tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün
içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare
amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da
eklenmesi zorunludur.
Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim
kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu
üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş
yıldır. Madde 34:
Hüküm Eksikliği Bu
tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni
Kanunu ve bu Kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği
ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
|